"Joy levererar"
Det skriver vd Christina Ståhl i delårsrapporten.
Under kvartalet (december 2016-februari 2017) ökade varumärket MQ:s försäljning i jämförbara butiker med 0,3 procent, att jämföra med marknadens utveckling som enligt MQ var -2,4 procent. Joys försäljning i jämförbara butiker steg samtidigt med 1,7 procent.
"Joy har under perioden utvecklats enligt plan med ökad jämförbar försäljning mot föregående år. En snabb men kostnadseffektiv ombyggnadsprocess innebär att totalt 15 Joy-butiker redan i vår konverteras till nytt butikskoncept. Externa varumärken lanseras efterhand i butikerna och kommer att finnas i alla butiker i augusti 2017", heter det i rapporten.
MQ-koncernens rörelseresultat under kvartalet på 14 miljoner kronor belastades med 6 miljoner från stängningen av en butik i Grensen, Oslo. Den 11 mars stängdes även en butik i Kristiansand och av den norska verksamhetens butiker återstår nu endast den i Jessheim som stängs när hyreskontraktet löper ut i december 2017.