Ellos lanserar ny plattform
Den nya plattformen gäller för Ellos Groups e-handelssajter Ellos och Jotex. Bytet innebär att sajterna är responsiva och skalbara.
– Vi kan nu i högre utsträckning personalisera upplevelsen vid handlandet och därmed underlätta för alla våra kunder att finna det de söker. Med vår nya e-handelsplattform ger vi också våra mobila kunder en inspirerande och fullmatad shoppingupplevelse,
säger Hans Ohlsson, vd och koncernchef.
När Habit söker Ellos för en kommentar förklarar Mathias Ekström, CMO, bolagets långsiktiga mål.
– Vi vill ta ett nytt steg i vilken upplevelse vi ger till våra kunder, och då behövde vi byta vår it-plattform. Med detta hoppas vi ligga i täten i den snabba mobila och tekniska utvecklingen, och då var detta ett krav. I dag ökar trafiken från mobilen och tablets. Med den nya plattformen har vi lyckats med en fantastisk responsiv upplevelse.
Hur stor investering handlar det om?
– Att byta ett e-handelssystem och en it-plattform är en stor investering. Men vi nämner inga siffror.
Hur ser ni på konkurrensen från utländska e-handelsaktörer?
– Många gör ett jättebra jobb. Marknaden online växer i Norden medan den totala retailmarkanden står ganska still. Självklart är det en konkurrens men onlinemarkanden växer så pass mycket och vi har en stark position och positionering.
I bolagets pressmeddelande står det att den nya plattformen är ”responsiv, fullt skalbar och kommer att ge Ellos Group förutsättningar att snabbt, flexibelt och effektivt utveckla plattformen vidare tvärsigenom alla sina varumärken och länder eller vid förvärv”.
Har ni några planerade förvärv på gång?
– Det kan jag inte säga just nu.
Varför skriver ni det i pressmeddelandet?
– Helt enkelt för att det är en plattform som är möjlig att använda för det. Det är en mer flexibel plattform som är skalbar.
Så det är inte helt omöjligt att ni gör fler förvärv i framtiden?
– Det kan jag inte uttala mig om, svarar Mathias Ekström.