23948sdkhjf

Footways superår

Försäljningen ökade med 36 procent medan resultatet stärktes under andra halvåret.

Omsättningen under andra halvåret, juli till december, uppgick till 195 miljoner kronor jämfört med 143 miljoner kronor för motsvarande period 2015. Resultatet (EBITDA) uppgick till 18,4 miljoner kronor (4,5).

Under andra halvåret bildades dotterbolaget Footway International AB där verksamheten i Tyskland, Storbritannien, Polen, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Schweiz bedrivs – sju marknader som Footway gick in i under andra halvåret. 

För helåret 2016 uppgick omsättningen till cirka 344 miljoner kronor jämfört med 260 miljoner kronor 2015. Bolaget redovisar ett resultat (EBITDA) på nästan 21 miljoner kronor.  

– Automatiseringar har varit starkt bidragande till årets resultat. Över 90 procent av vår marknadsföring sker nu datadrivet och automatiskt. Avkastningen på investeringarna i marknadsföring har mer än fördubblats under året. De nya strukturerna inom marknadsföring kommer vara centrala för fortsatt lönsam tillväxt på fler marknader, säger Daniel Mühlbach, Footways vd och grundare, i en kommentar till rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079