Så når du Kinas konsumenter
Postnord skriver i ett pressmeddelande att de nu kan hjälpa nordiska e-handlare att nå konsumenter i Kina via Ehub Nordic. Det nya bolaget har startats av Postnord och andra delägare för att ge nordiska e-handlare en enkel access till den kinesiska marknaden.
Lösningen innebär att nordiska varumärken sammanförs med kinesiska konsumenter via en nordisk webb-butik på Alibabas plattform Tmall Global.
På det här sättet får företagen åtkomst till mer än 400 miljoner kinesiska konsumenter via ett nordiskt skyltfönster. Konceptet innefattar också exempelvis säkra betalningar, digital marknadsföring och leveranser från norden direkt till konsumenterna, med full spårning och utan att behöva kinesiska importlicenser eller produkt- och företagsregistrering.
Postnord framhåller att den kinesiska e-handelsmarknaden har ökat kraftigt under de senaste tio åren och beräknas uppgå till cirka 718 miljarder dollar under 2017.
Kina har 35 procent av världens totala e-handel vilket gör att marknaden blivit allt mer intressant för västerländska företag. Men det kan behövas hjälp att ta sig in på marknaden – att sälja online i Kina är inte alltid så enkelt. Förutom kulturella skillnader och obekanta system skiljer sig också expertområden åt och teknologin är i stor utsträckning annorlunda.