Varumärken vi minns
Under våren har det rapporteras i pressen om ett H&M i kris. I mars handlades aktien under några dagar på nivåer som inte varit sedan sommaren 2013. I P1:s Ekonomiekot drog Svenska Dagbladets börsanalytiker Peter Benson paralleller till klädkedjor som Benetton och Gap. Varumärken som förr var nummer ett i sin bransch och som i dag kan beskrivas som tämligen marginaliserade. ”Det finns ett mönster för modekedjors livscykel. Det börjar med en fantastisk resa från noll till flera tusen butiker över hela världen. Sedan åldras de och dör”, som Peter Benson uttryckte det. Att H&M har 70 år på nacken bör kanske nämnas i sammanhanget, men historien till trots, finns det en risk att H&M går en framtid till mötes likt Benetton och Gap? Kan H&M marginaliseras till ett varumärke vi minns?
Det är nu tio år sedan H&M slog upp dörrarna till Cos, det första konceptet utanför klädkedjans kärnverksamhet. I dag finns det fem externa varumärken i koncernen. Hur de går vet vi ingenting om, verksamheterna särredovisas aldrig, men omvärldens intresse råder det ingen brist på.
När Habit släppte nyheten om H&M:s senaste satsning, Arket, på nätet slog notisen klickrekord flera gånger om. Att Arket kommer att få sällskap av ett antal externa varumärken i butik är självklart en positiv vink till enskilda leverantörer. Nu håller vi tummarna att modejätten väljer skandinaviska etiketter som komplement. En bättre marknadsföringsresa för ett varumärke är svår att föreställa sig. Samtidigt kan H&M stärka sin relevans genom dessa aktörer.
Någon som haft en spännande varumärkestripp är Tretorn, vars historia sträcker sig ända tillbaka till 1891 då gummifabriken i Helsingborg stod färdig. I senaste numret av Habit kan du läsa Kajsa Åströms medryckande reportage om Tretorns tillväxtresa med vd Joakim Appelqvist i spetsen. Det handlar om ett varumärke med stor giltighet, då som nu.
Katarina Angelin, chefredaktör Habit Sko&Mode
Saknar du en prenumeration? Klick här.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare .