23948sdkhjf

Mode i e-handelstoppen igen

Påsken påverkade e-handeln negativt i april. Konsumtionen på nätet steg 14 procent under månaden, enligt e-barometern konsument från Postnord.

63 procent av svenskarna e-handlade under månaden vilket är 4 procent färre än genomsnittsmånaden för e-handeln. Som vanligt toppades listan av mest handlade varor av mode, 35 procent, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Ungefär 15 procent av svenskarna e-handlade från utländska sajter under månaden, vilket även det är något lägre än föregående månader. De länder som är populärast att handla ifrån är desamma som tidigare, Kina i topp och följd av Storbritannien, Tyskland  och USA.

Vart femte e-handlat paket kommer från utländskt sajt och även här toppar mode, 33 procent, av som den mest e-handlade varan. 35 procent av e-handelskonsumenterna handlade via mobilen.
- För att möta den utländska konkurrensen behöver vi fortsätta utveckla våra erbjudanden och vara på tårna. Vi behöver jobba betydligt mer med relevans, med enkelhet i köpresan och med att skapa en wow-upplevelse, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige i en kommentar.

12 procent av konsumenterna returnerade minst en vara.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098