23948sdkhjf

”Det gäller att springa fort”

Habit Modebranschens dag inleddes med Annelie Gullström från AMF och Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan. Snabbföränderligt, samarbeten och gränsöverskridande är tre ledord från inledningen på dagen.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter inledde Habit Modebranschens Dag med att berätta  om fastighetsjättens nya projektet The Lobby på Regeringsgatan och Jakobsbergsgatan i centrala Stockholm som öppnar i februari.

The Lobby är ingen ny handelsplats utan en yta för möten och där aktörer kan hyra in sig på allt från 2 till 20 kvadratmeter och rekommendationen är att inte skriva för långa kontrakt. Plagg and sell, upplevelsebaserad konsumtion och presentatation och click and collect är några av ledorden. 

– Vi måste förstå svängningarna i handeln och hur snabbt som teknologin har förändrats detaljhandelslandskapet. Lika mycket som hänt under senast tjugo åren kommer att hända under de kommande fem. Det måste vi som fastighetsaktör också agera på, både för våra hyresgäster men även för slutkunderna, säger Annelie Gullström, som arbetar med digital transformation, strategier och affärsutveckling hos AMF Fastigheter AB.

Att det gäller att springa fort nu för liten som stor aktör var något som Lotta Ahlvar från Stockholmsmässan talade om under sin trendspaning från sina många resor runt om i världen.

Hon föreslog att arbeta gränsöverskridande att arbeta med flera discipliner samtidigt. Det är ingen tillfällighet att vi ser många samarbeten mellan mode och möbelvärlden mer än någonsin nu, menar hon. Och att möta kunden på nya arenor.

Ett exempel är giganter från design- och möbelvärlden som Jaime Hayon och Jasper Morrison vars nylanserade modemärket blev  tillgängligt i samma stund som det presenterades och som också  lanserades på Dover Street Market i London.

Eller Faye Toogoods modemärke som bygger på arketypiska plagg eller H&Ms nya Arket där butiksupplevelsen och lunchen är välkurerad. Och där plaggen ska var klassiska, återkommande och möjliga att klicka hem, samma säsong efter säsong.

Lotta Ahlvar talade också hur många klassiska institutioner som kurerar modeutställningar just nu som ockå är ett sätt att väcka intresse för mode. Precis som Burberry gjort med att kurerar fotoutställningar för att bygga varumärket.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modebranschens Dag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094