Medvind för XXL
Omsättningen ökade med 16 procent under tredje kvartalet. Försäljningsökningen drevs av nya butiker men den jämförbara försäljningen steg också med totalt 6 procent under kvartalet.
Svenska och finska marknaden hade en god utveckling med en ökad tillväxt i Sverige om drygt 18 procent och en ökning av den jämförbara försäljningen med 7,6 procent.
Omsättningen för gruppen blev 2 417 miljoner norska kronor och rörelseresultatet landade för hela gruppen på 252 miljoner norska kronor, en ökning med 18 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 10,4 procent. I Sverige blev rörelseresultatet 97 miljoner norska kronor(72).Enligt pressmeddelandet har starten i Österrike fallit ut till belåtenhet och tagits väl emot av kunderna i såväl fysisk butik som i e-handeln.
Under innevarande år ska sportjätten investera i bland annat IT och infrastruktur för omkring 70 till 90 miljoner norska kronor och utvärdera e-handelsutfallet kontra öppnande av fysiska butiker.
E-handeln växte med 28 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Under 2017 öppnar sportkedjan elva butiker; en i Norge, fyra vardera i Sverige och Finland och två i Österrike. För 2018 har XXL signerat fem nya hyresavtal och siktar på totalt sju till tio nya butiker.