23948sdkhjf

Så mycket ökar e-handeln i jul

Julklappsinköpen i e-handeln väntas öka med nära 1 miljard kronor i år. Var tredje julklapp spås gå genom näthandeln, enligt Postnords julprognos.

Svenskarna väntas köpa julklappar för 20 miljarder och 6,4 miljarder väntas hamna i e-handeln, enligt Postnords julprognos som är baserad på den kommande e-barometern.

Det är en ökning med 14 procent från 5,5 miljarder i fjol och var tredje klapp väntas nå konsument den vägen.

2014 gjordes 24 procent av julklappsinköpen i e-handeln.

Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

I undersökningen svarar varannan person, 46 procent, att de kommer att e-handla julklappar. 

Mest frekventa inom e-handel sias konsumenter inom åldersgruppen 18 till 49 år vara där 7 av 10 ämnar göra julklappinköpen digitalt och var tionde göra alla köpen online.

Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december, särskilt de som e-handlar julklapparna där fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Undersökningen är baserad på data från kommande e-barometer för tredje kvartalet 2017 som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11