Tidig julhandel på nätet
Fram till 5 december hade av svenskarna köpt julklappar till ett sammanlagt värde av 7,2 miljarder kronor, varav 32 procent lagt 3,5 miljarder på inköp i e-handeln eller 1 600 per person, enligt en ny undersökning signerad Postnord om julhandeln i Norden.
Därmed är svensken flitigast i Norden på att e-handla klapparna. Totalt har nordborna handlat för 24,4 miljarder fram till 5 december och hittills står e-handeln när det gäller julklappar för 10,3 miljarder och väntas totalt uppgå till 21,4 miljarder för årets julhandel.
– Vi har nu nått en punkt där e-handeln står för mer än hälften av julklappsinköpen fram till första veckan i december – det har aldrig tidigare hänt. Givetvis blir dagarna närmast julafton viktiga för den fysiska handeln, men det ska bli spännande att se vad e-handelns andel av de totala julklappsköpen landar på i år. Det känns som att julhandeln flyttar ut allt mer på nätet, och i år kommer det sannolikt bli större än någonsin, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
Svenskarna spås handla julklappar på nätet för drygt 8 miljarder kronor i år.
Hittills är kläder och skor, som toppar listorna i samtliga fyra länderna, böcker och leksaker mest e-handlade varor. 30 procent av nordbornas inköp hittills har handlat om mode.