Utmanande kvartal för MQ
Koncernens nettoomsättningen uppgick till 429 miljoner kronor (433), en minskning med 1,0 procent under första kvartalet, september till november i det brutna räkenskapsåret.
Den jämförbara försäljningen minskade med 1,9 procent. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 62,1 procent (63,0). Rörelseresultatet uppgick till 36 miljoner kronor (42), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 8,3 procent (9,7). Periodens resultat uppgick till 27 miljoner kronor (32). Kassaflödet under perioden förbättrades -6 miljoner kronor (-10).
I rapporten skriver vd Christina Ståhl att hösten varit kampanjintensiv för hela modemarknaden och sett ur det perspektivet anser hon att kedjan stått sig väl även om försäljningen backade i MQ:s butiker. För Joy ökade försäljningen i kvartalet, i jämförbara butiker och totalt. Enligt rapporten utvecklades e-handeln väl för både kedjorna.
För MQ, med en nettoomsättning på 357 miljoner kronor(362), landade rörelseresultatet på 34 miljoner kronor (34) medan Joy-kedjans, med en nettoomsättning på 72 miljoner kronor (71), resultat minskade och uppgick till 2 miljoner kronor (8). Enligt rapporten påverkades resultatet negativt av det pågående omställningsarbetet med butikskonverteringar och införandet av externa varumärken. Dock skriver bolaget att besökstrafiken ökade i butikerna.
MQ öppnade butiker i Hallarna i Halmstad och Drottninggatan södra i Stockholm och därtill byte butikerna i Kista och Visby läge och butiken i Vågen i Örebro har byggts om. En butik för Outlet by MQ har öppnat i Jägersro i Malmö. Inom Joy har 13 butiker byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept och butiken i Uppsala har öppnat på ny adress efter att ha varit stängd under sex månader.
Under hösten har även den sista butiken för MQ i Norge stängt och verksamheten är avvecklad och därtill har arbetet med att bygga om Joy fortsatt. Totalt är 36 av kedjans 53 butiker nu uppgraderade.