Välkomnar Postnords åtgärder
Statligt ägda Postnord råkade i blåsväder i veckan när det framkom att man inte begärt ut moms för de flesta av de paket som kommer till Sverige via postorder från Kina. Efter krismöten och arga uttalanden från politiker och konkurrenter har nu Postnord meddelat hur de planerar att lösa problemet. Planen är att införa ett nytt system där konsumenten måste betala 125 kronor i administrationsavgift samt moms på varje paket som beställs.
Även Tullverket ska vidta åtgärder. Bland annat ska Postnords personal utbildas, närvaron vid postterminalerna på Arlanda och Toftanäs ska utökas och en ny deklarationstjänst med betalningsfunktion ska tas fram.
E-handeln från Kina har varit en stark och växande konkurrent till de svenska företagen och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel är positiva till att man nu vidtar åtgärder.
– Svensk Handel välkomnar att Tullverket och Postnord nu agerar för att skapa rättvisa spelregler. Det är något som vi har efterfrågat länge och låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.
– I ett läge där utvecklingen på nätet går snabbt och pristransparensen är total kan vi inte låta kinesiska företag slippa de skatter och avgifter som svenska företag betalar. I förlängningen är det ett hot mot svenska företag och jobb, säger Stefan Kvarfordt.
Svensk Handel har sedan tidigare drivit frågan om hur kinesiska e-handelsföretag subventioneras och anser att flera åtgärder behöver genomföras. Finansminister Magdalena Andersson har aviserat att hon avser att tidigarelägga införandet av de nya EU-regler som från år 2021 kräver att online-marknadsplatser som Wish och Alibaba får ansvar för att moms betalas in.
– Detta är en mycket viktig åtgärd som behöver komma på plats så fort som möjligt, säger Stefan Kvarfordt.
– Utöver momsfrågan har Svensk Handel tidigare även kritiserat att kinesiska e-handelssajter får sina paketleveranser subventionerade, tillägger han.