”Social hållbarhet är fokus”
När Habit träffar Hopes chefsdesigner Frida Bard har hon precis mottagit Elles prestigefyllda utmärkelse Årets designer.
Grattis! Vad betyder priset?
– Det är en möjlighet att synas och nå ut lite till.
Vad är Hope för dig?
– Ett designvarumärke som jobbar med samhällsrelevans, både med engagemang och design. Vi jobbar aktivt med att utmana oss själva i könsnormsfrågan.
Varför har ni valt att driva den frågan?
– När Hope startade var utgångspunkten ett maskulint mode för kvinnor. Det är 17 år sedan. Då kändes det aktuellt och fräscht. I dag vill vi titta på frågan ur ett mer jämställt perspektiv.
Vem är Hopes kund?
– Dels en trogen kund som har följt Hope sedan starten. Men det håller också på att ske en föryngring. Jag skulle säga att det i mångt och mycket är en storstadskund, en samhällsengagerad människa.
Hur når ni nya kunder?
– Den nya kundgruppen nås i mångt och mycket via sociala medier. Det har blivit allt viktigare hur vi profilerar oss, vilka vi jobbar med och hur vi väljer att synas.
Hur arbetar Hope kring hållbarhet?
– Självklart tänker vi på hela kedjan med produktion och så vidare. Men vårt främsta fokus är en social hållbarhet. Att använda privilegiet vi har att kunna påverka andra människor till att tänka mer inkluderande och förlåtande. Att se på varandra med lika värde.