Qliro ökar försäljningen
E-handelsbolaget Qliro Group ökade sin nettoomsättning under det fjärde kvartalet med 9 procent, till 1 199,8 miljoner kronor år 2017 från 1 100,3 miljoner under motsvarande period året innan.
Rörelseresultatet minskade däremot, från 42,7 miljoner år 2016 till 35,6 miljoner förra året. Det framgår av Qliros bokslutsrapport som publicerades idag.
För helåret 2017 ökade nettoomsättningen med åtta procent och landade på 3 396,7 miljoner kronor (3 158,5) och rörelseresultatet gick upp ordentligt, från -60,5 miljoner kronor år 2016 till 20,7 miljoner förra året.
I bokslutet meddelar Qliro att företaget nu har uppnått sin önskade struktur, efter gårdagens avyttring av Health and Sports Nutrition Group, där bland annat Gymgrossisten ingår, samt avyttringarna av Lekmer och Members.com.
Enligt företagets strategi, som uppdaterades i januari 2017, kommer företagets fokus nu att läggas på tre affärsområden: CDON Marketplace, Nelly och Qliro Financial Services.