23948sdkhjf

"2017 blev en besvikelse"

H&M ska utveckla den fysiska butiksupplevelsen och därtill ska onlineerbjudandet förbättras med kunderbjudanden, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar och kundapplikationer.

H&M:s vd, Karl-Johan Persson, inledde presskonferensen på onsdagsmorgonen med att formulera utmaningarna i branschen som drivs av den digitala utvecklingen vilken har ritat om konkurrenshandelslandskapet de senaste tio åren.

Han nämnde bland andra Amazon och Alibaba samt ett förändrat kundbeteende. Som ett resultat av det har kundtrafiken till fysiska butiker gått ned. 

2017 beskrev han som en besvikelse. Utvecklingen har varit svag för H&M:s jämförbara butiker. En del av förklaringen är att bolaget inte har förbättrat den fysiska kundupplevelsen tillräckligt snabbt, enligt Persson.
- Det är något vi ska ta tag i, sade han. Butiksupplevelsen måste vi förbättra för att göra det ännu mer inspirerande.
Han nämnde de pilotbutiker där konceptet har skruvats på under 2017.
- Nu utvecklar vi de testerna. 
Hur och när utrullningen av ett nytt koncept ska ske berättade han inte. Fortlöpande ses butiksnätet över; olönsamma butiker stängs, kontrakt omförhandlas och vissa ytor krymps.
Parallellt med utveckling av de fysiska butikerna satsas det på online. Bland annat med bättre kunderbjudanden, kundapplikationer, fria leveranser och returer till klubbmedlemmar.
Karl-Johan Persson var dock tydlig med att bolaget fortsatt tror på fysiska butiker. Dock blir nyetableringarna färre än tidigare år. Under 2018 planeras 390 butiker att öppnas medan 170 stängs. 
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078