E-handel bromsar köpcentrumprojekt
Sedan millennieskiftet har tillväxten av nya köpcentrum och handelsområden varit stark och många svenska städer har fått ett eget externt handelsområde. Den växande e-handeln tillsammans med en redan mycket utbyggd fysisk handel och ändrat köpbeteende hos kunderna verkar dock bromsa upp trenden och byggtakten håller på att mattas av.
Enligt sammanställningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som genomförts av HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, har antalet planerade byggprojekt minskat med nära 20 procent, motsvarande 400 000 kvadratmeter, på ett år.
2017 började med en toppnotering av volymen för planerade projekt, med 2,6 miljoner kvadratmeter men under det tredje kvartalet började etableringsviljan falna. Nu uppgår den totala projektvolymen till 2,2 miljoner kvadratmeter. Eftersom många projekt ställs in uppskattar HUI nu att endast hälften av denna yta – 1,1 miljoner kvadratmeter – kommer att bli färdiga köpcentrum och handelsområden.
– Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.
– Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter, tillägger han.
Att nivån ändå är så pass stabil fram till 2020 beror främst på tillbyggnationer, berättar han för Dagens Industri.