NK storsatsar - blir större och lyxigare
Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt. NK byggs ut med totalt 3 500 kvadratmeter.
Varuhuset gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield, som Habit tidigare skrivit om, har valt att avsluta samarbetet med varuhuset. På ytan ska såväl multi- som monobrands rymmas.
- Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i överigt så den här satsningen är mycket spännande, säger varuhuschef Andreas Edström.
Därtill satsar NK på mer lyxmode och har tecknat avtal med fyra nya varumärken och nämner Valentino och Balenciaga som ska flytta in på gatuplanet i november. Där NK Blommor tidigare huserade flyttar Marc Jacobs in i vår.
Fokus ska ligga på internationella lyxvarumärken, skönhet, accessoarer och damskor och ligga i anslutning till Ljusgården.
- Vi är mycket stolta och glada över att Valentino och Balenciaga väljer NK när de ska öppna i Sverige. Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström.
Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet som förändras till 40 procent.
På dammmodeplanet aviserar NK i nuläget inga större förändringar mer än att ytan ska ha en högre utvecklingstakt för att erbjuda ett fortsatt vässat utbud.
Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga ytan. Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset och i delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan som därmed blir en del av NK. Nuvarande Sats blir en del av varuhuset. Där satsas även på utomhusgym på Parkadens tak, med löpbanor och banor för padeltennis.
En viktig del i varuhusets omgörning är satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.
- Vi vill ha fler intressanta mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.
På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.
Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.
– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm.