23948sdkhjf

Footway stegar framåt

Visar upp ökad omsättning och resultat.

Den nätbaserade skobutiken Footway redovisar starka siffror i bokslutet för år 2017. Under året lyckades företaget locka till sig nästan 396 000 nya kunder och omsättningen ökade med 46,9 procent, från 343,9 miljoner kronor år 2016 till 505,2 miljoner förra året. Ebitda-resultatet uppgick till 25,3 miljoner kronor (20,8 miljoner år 2016) och resultatet efter skatt blev 11,3 miljoner (4,2).

– Vårt fokus på automatiseringar, crowdsourcing och AI har varit viktiga för bolagets utveckling 2017. Omsättningen per anställd har ökat med 52 procent under 2017 till 14,9 miljoner kronor (9,8), vilket är ett bra bevis på teamets utveckling och drivkraft. Nykundsanskaffningen under året har varit stark, över 395 000 nya kunder, till stor del som följd av automatiseringar inom marknadsföring. Jag tror att vi står inför ett större skifte i många företags arbetssätt och organisationsstrukturer. Crowdsourcing och AI tror jag kommer vara viktiga källor till specifik kompetens och kvantitativt beslutsfattande. Det ska bli spännande att följa utvecklingen kommande år, säger Daniel Mühlbach, Footways vd och grundare.

Footway grundades år 2010. Företaget bedriver i dagsläget försäljning på elva marknader och har 34 anställda vid sitt kontor i Kista samt centrallager i Helsingborg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096