Whyred: ”Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla"
Whyred öppnar ny butik på Smålandsgatan 20 i Bibliotekstan i Stockholm i mitten av april. Efter flytten från Mäster Samuelsgatan i september i fjol har modemärket huserat i en tillfällig lokal på Smålandsgatan 8.
Vd Claes Ströby säger till Habit att modeföretaget nu hamnar mer rätt tillsammans med andra premiummärken och svenska modeverksamheter.
I den nya butiken om 250 kvadratmeter ska förutom mode även ett nytt take-away-koncept med nyttig mat, juicer och smoothies signerat BIM presenteras.
– Det är ju inte hjulet vi skall uppfinna, utan det är Whyreds specifika verksamhet som skall uppgraderas in i framtiden. Det handlar om att integrera webbshopping i den fysiska butiken, så att många av dess fördelar kan upplevas live när det gäller att kunna välja att få varorna hemskickade, bredda utbudet på betallösningar och att även kunna bredda sortimentet väsentligt, säger Claes Ströby till Habit.
Webbutik och ”looks” ska presenteras på stora digitala skärmar i butikerna på ett sätt som integrerar kunden in i en digital upplevelse – fastän det sker live. Därtill ska en "click-and-collect-lösning" också göra att de två världarna smälter samman så att bekvämligheten och valfriheten utökas maximalt.
Claes Ströby säger att konst och musik är viktiga delar i varumärkes DNA, och han menar att båda bitarna lämpar sig väldigt väl för både den digitala världen och live. Digitalt kan modemärket hjälpa nya artister att nå nya större målgrupper, och därtill finns möjligheter att låta de möta sin publik live i butikerna.
– Detsamma gäller konstnärer som både kan utföra sin konst på våra kläder, och ställa ut sina verk i våra butiker. Allt för att kunna skapa sköna upplevelser för alla våra vänner som delar våra stora intressen oavsett om dom möter oss digitalt eller live.
Ambitionen med den nya satsningen är växa digitalt men även fysiskt och inte dra någon gräns däremellan.
Claes Ströby menar att Whyred har samma utmaningar som andra modemärken som byggts upp på en fysisk infrastruktur och som nu är inne i en kraftig omställningsprocess mot att bli mer digitala. Konsumenten ställer högre krav i dag både när det gäller köpupplevelse och produkt menar han och där är priset egentligen ingen särskilt avgörande parameter.
– Vi vill komma bort från en traditionell postorderkänsla i vår digitala värld, samtidigt som vi vill skapa miljöer och upplevelser utöver vad man förväntar sig i våra fysiska butiker. Detta skall skapa ett ökat intresse för vårt varumärke, vilket även kommer att skapa en ökad omsättning. I båda världarna. Om man nu fortfarande kan dela upp dom i två, eller om det idag inte är att betrakta som en och samma, säger Claes Ströby.
Huruvida fler av modemärkets butiker ska omformas är inte planerat ännu och Claes Ströby säger att det ultimat handlar hur lokalen är utformad men han understryker att modemärket även fortsatt och kontinuerligt arbetar med såväl den digitala som den fysiska butiksupplevelsen.