Så sålde Nelly - Väntat tapp
Qliro Group aviserade redan i början av april att första kvartalet, perioden januari till mars, utvecklades svagt på grund av bland annat högre returgrad i Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.
För Nelly minskade rörelseresultatet före av och nedskrivningar till -14,9 (12,3) miljoner kronor. Marknadsföringskostnaderna ökade med 8 miljoner kronor till 26 miljoner kronor vilket motsvarar 9 procent av omsättningen.
Ökad marknadsföring ledde till högre orderingång om 15 procent men förlängda returer och leveransstrul ledde till att omsättningsökningen till slut landade på 3 procent. Beställningar för cirka 13 miljoner kronor fördröjdes vid påsk och levererades i andra kvartalet.
I veckan aviserades även att Nellys vd Jan Wallsin lämnar bolaget efter mindre än ett år på posten och efterträds tillfälligt av Anna Ullman Sersé.
Andelen egna varumärken har ökat från 37 procent till 46 procent och i rapporten skriver Qliro Group att "kärnan är de egna varumärkena som kompletteras med en portfölj om cirka 200 externa varumärken". Lagret har ökats för att skapa förutsättningar till tillväxt skriver bolaget i rapporten och säger även att hälften av besöken och köpen nu kommer via mobiltelefon.
Nelly ökade under kvaratlet lagret för att skapa förutsättningar för tillväxt. Det långsiktiga målet för Nelly är att uppnå en organisk genomsnittlig tillväxt om 8 procent per år och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.
Qliro Groups nettoomsättning ökade 2 procent till 716,1 miljoner kronor (705,3) och bruttomarginalen var 18,9 procent för kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -58,8 (-19,4) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 91,0 (-22,9) miljoner kronor för kvartalet.