Rak affärsmodell ger stor framgång
Revolutionrace/Fritidsfabrikens vd och medgrundare Pernilla Nyrensten är en av talarna under Habit Modebranschens Dag som äger rum i Borås 30 maj.
Vad ska du prata om under Habit Modebranschens Dag?
- Om vår raka, unika businessmodell och om hur vi har lyckats bygga upp en snabbt växande och lönsam e-handelsverksamhet med hjälp av transparens och ärlighet och genom att kommunicera direkt till slutkund via sociala medier. Vi vann tidigt kundernas förtroende genom en rak, tydlig och enkel kommunikation bland annat via Facebook med produkter som uppenbarligen var mycket eftrfrågade.
Hur lyder framgångsreceptet?
- Vi hade en klar affärsidé och hittade en lucka i marknaden för konceptet ”happy outdoor”. Bra produkter som inte bara ska användas till att vandra i skogen i utan vi ville tillhandahålla plagg för en aktiv livsstil också i stan. Vi erbjuder färgglada outdoorplagg av god kvalité till ett rimligt pris och har hittat till kunder som andra outdoorvarumärken inte nått.
Vad händer närmast?
- Vi har varit inne i en till rejäl tillväxtfas under en längre period och för vårt femte bokslut landar omsättningen på 230 miljoner kronor och vi redovisar ett bra resultat och har en lönsam tillväxt. I oktober flyttar vi till nya lokaler om 1 000 kvadratmeter i Borås och behöver också bli fler. När vi går in på nya marknader behöver vi förstärka bland annat inom marknad och kundtjänst. Vi har försäljning till omkring 20 länder i dag och i höst väntar lansering i USA. I april tillträdde Ludvig Anderberg som vår nya finanschef och operativa chef. Med sin bakgrund hos bland andra Nelly blir han en bra och viktigt tillgång och kan vara med att ta viktiga och strategiska beslut.
Lyssna till Pernilla Nyrensten och många fler under Habit Modebranschens Dag som äger rum i Borås 30 maj. Här finns programmet och anmälan.
Läs en längre intervju med Pernilla Nyrensten i ett kommande nummer av Habit.