Digitaliseringen fortsätter skörda butiker
Om sju år kommer antalet butiker inom sällanköpshandeln ha minskat med upp till 11 000; från dagens 45 000 butiker till 34 000. Antalet sysselsatta väntas sjunka med mellan 28 000 och 49 000. Det spår Svensk Handel i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet” som är den andra i sitt slag. Den första släpptes för drygt ett år sedan. Även i den såg framtiden för handeln mörk ut. Förklaringen är den växande digitaliseringen och den expansiva e-handeln. Sedan den förra rapporten har den digitala utvecklingen gått snabbare än vad arbetsgivarorganisationen då förutspådde.
– Ibland är det svårt att sia. En prognos är alltid en prognos, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel, i en kommentar till Habit.
Vilka branscher som är särskilt utsatta nämns inte i rapporten.
– Den som kommer få det minst tufft är dagligvaruhandeln. Men i princip kommer alla att känna av det, säger Karin Johansson och pekar bland annat ut kläd- och skohandeln vars e-handel utgör drygt 15 procent av den totala omsättningen för branschen.
– Modehandeln har nått brytpunkten då stukturen för handeln drastiskt förändras.
Och modehandeln har haft det kämpigt. Mellan 2011 och 2017 har var femte skobutik gått i graven, eller drygt 330 butiker. Inom klädhandeln har drygt var tionde butik stängt, eller totalt 1 000 butiker.
Vad de totalt 11 000 butikslokalerna som kommer att försvinna ersätts med, kan inte Karin Johansson säga något om.
– Den frågan diskuterar vi mycket med fastighetsägarna. Jag tror inte riktigt de förstår utmaningarna. Beredvilligheten att anpassa hyresnivåerna är ganska begränsad från deras sida.
Vad skulle kunna göras för att minska butiksdöden?
– Varje enskild butik måste fundera på sin egen utveckling och affärsutveckling. Men att blunda för e-handeln kan man inte göra. Man måste möta kunden på nätet. Den som är helt osynlig på nätet kommer inte överleva.
För det är inom e-handeln som tillväxten sker. Under 2017 låg i princip hela tillväxten där. En utveckling som spås fortsätta. Fram till 2025 är det den inhemska och utländska e-handeln som alltjämt spås driva tillväxten, samtidigt som allt fler fysiska butiker försvinner.
Under 2017 omsatte e-handeln inom sällanköp i Sverige 63 miljarder kronor. År 2025 spås den ha ökat till som mest 172 miljarder kronor, och utgöra 29 procent av den totala omsättningen i sällanköpsvaruhandeln på nästan 600 miljarder kronor. Samtidigt tros svenskarna öka sin utländska e-handelskonsumtion från dagens 13 miljarder kronor till mellan 49 och 103 miljarder kronor.