Modekoncern i nybildad transportkoalition
För att skynda på förändringstakten och uppnå målet i Parisavtalet att göra tung trafik fossilfrin 2050 har fyra bolag, däribland H&M Group, bildat en koalition och bjuder nu in andra att delta.
Bolagen menar att det skulle vara ekonomiskt gynnsamt ur ett samhällsperspektiv och nu vill de fyra att näringslivet och politiker engagerar sig för att nå målen.
– Klimatet är en av de främsta prioriteringarna för alla bolag idag och vi har satt höga ambitioner för att vår verksamhet ska bli klimatpositiv till 2040. Men det är först när vi slår oss samman med andra nyckelaktörer i näringslivet som vi kan nå de ambitiösa målen. Att gå med i denna koalition ger oss en unik möjlighet att införa smarta, effektiva och hållbara lösningar för vår egen transport och logistik, säger Anna Gedda, hållbarhetschef på H&M group i en kommentar.
Koalitionen ska tillsammans sprida kunskap, identifiera innovationsmöjligheter och bygga partnerskap inom medlemmarnas respektive verksamheter.
Utgångspunkten för koalitionen är studien "The Pathways Study: Achieving fossil-free commercial transport by 2050”. Studiens slutsats är att det är möjligt att nå fossilfritt inom tunga transporter inom tidsramen för Parisavtalet.