Han skapar upplevelser i handeln
I takt med att tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet pratas det allt mer om vikten av upplevelser i fysisk butik.
– Retail är det mest analoga vi har i dag. Här pratar man fortfarande om 2D-lösningar. Det finns mycket spännande där ute som man kan göra.
Det säger Nicklas Jakobsson som startade Suteki för två år sedan. I dag har företaget kunder över hela världen. Till exempel står Louvren i Paris på tur för en leverans av Ari – en holografisk intelligent agent, som bistår besökare med all tänkbar information. Översätter man tjänsten till handeln kan Ari hjälpa konsumenten att föreslå en vara genom att ställa frågor och göra en behovsanalys.
– Ari kan också fungera som en pop up-lösning i köpcentrum och kan förbereda butiken på en kund som önskar en viss vara. Ari bygger på artificiell intelligens, minneskapaciteten är därför obegränsad. Det bygger på vilken information som lagras i databasen, berättar Nicklas Jakobsson.
Suteki levererar bland annat mirror screens och hologram till skyltfönster och produkter.
– Genom så kallad ’holograpich story telling’ presenteras en produkt med ett hologram, vilket är ett roligare sätt att upptäcka en produkter snarare än att den ligger på en hylla. Man lämnar butiken med en härlig känsla, säger han.
– Precis som att rädda shoppingupplevelsen med en fika, kan vi skapa interaktivitet och visualisera produkter och framför allt skapa roligare och effektivare shoppingupplevelser med ny teknik, säger Nicklas Jakobsson.
Hela programmet finns här och sista dag för anmälan är 25 maj. Säkra din plats här.
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modebranschens Dag.