WeSC nådde inte förväntningarna
Trots det ser bolaget en positiv utveckling på den nordamerikanska marknaden samt i Tyskland och övriga Norden och totalförsäljningen kommer att visa på en ökning mot föregående säsong.
Läs också: Försäljningsökning för Wesc
Det framgår av bolagets delårsrapport.
Införsäljningen på den svenska marknaden har påverkats mest negativt av den pågående företagsrekonstruktionen i dotterbolaget We International. Utmaningarna i samband med rekonstruktionen har också gjort att sedvanliga kreditlösningar saknats vilket försenat produktion och utleverans av vår/sommar kollektionen för den europeiska marknaden.
På grund av de senaste årens negativa försäljningstrend på den europeiska marknaden har ytterligare anpassningar gjorts i form av personalneddragningar för att minska kostnaderna och för att kunna möta kommande försäljningsprognoser.
Under perioden har WeSC tecknat två nya licensavtal gällande skor, varav det ena avser marknaden i Nordamerika och det andra avser övriga marknader. Bolaget för vidare diskussioner kring ytterligare licensavtal inom andra affärsområden. Arbete med framtagning av kollektionen för vår/sommar 2019 har pågått under större delen av kvartalet.
Modeföretaget har som långsiktigt mål att nå en årlig försäljningstillväxt om 15 procent i lokala valutor och en rörelsemarginal om minst 10 procent.