Internationella ägare till JC
Denna vecka arbetar Stefano Di Martino sina sista dagar på JC. Han avslutar sitt uppdrag efter 16 månader som vd. På frågan varför han har valt att lämna posten trots att de nya ägarna, enligt Di Martino, vill ha honom kvar, svarar han:
– Jag vill gå vidare. Mitt uppdrag var att förbättra JC och sälja bolaget. När det är slutfört vill jag gå vidare till en ny verksamhet. Min kapacitet är att bygga och omstrukturera bolag. Det är mitt jobb och det är det som jag är bra på.
Stefano Di Martino tillstår att JC har varit ett utmanande uppdrag.
– Jag är stolt över det jag har åstadkommit; att få JC på rätt spår, relansera e-handel med ett bolag vars verksamhet primärt byggde på butiker, relansera Crocker och bygga upp en helt ny återförsäljarverksamhet för Crocker. Nu lämnar jag över det till de nya ägarna och förhoppningsvis kan de tjäna pengar på det.
Att Iliya Meric är ny ägare till JC var Habit först med att berätta. Men Meric är inte ensam ägare. Övriga är ”internationella investerare”, uppger Di Martino, som inte kan berätta mer än så i nuläget.
– Vi tittade på möjliga köpare till bolaget. Jag var del i processen och arbetade på en lösning inom Sverige medan Gordon (Gordon Wu, tidigare ägare, reds anm) arbetade med internationella möjligheter.
– Iliya, som tidigare satt i styrelsen, var intresserad av bolaget, så på den vägen är det.
Enligt Di Martino tog diskussionerna med Iliya Meric om en eventuell affär fart för några månader sedan. Di Martino är nöjd med resultatet i form av de nya ägarna.
– De här personerna kan investera i bolaget. Jag är övertygad om att de kan bygga upp JC.
Varför Gordon Wu valde att sälja är oklart. Stefano Di Martinos personliga tolkning är att radioprogrammet Kalibers granskning av JC tidigare i år kan ha förändrat Gordon Wus intresse för Sverige.
– Att Sveriges Radio valde att fokusera på ett litet bolag som JC när det finns större problem i världen är orättvist. Som sagt, det här är min personliga uppfattning. Gordon Wu nämnde aldrig något om anledningen till varför han ville sälja.
Årsredovisningen för JC Sverige AB inkom till Bolagsverket den 15 juni. Stefano Di Martino bekräftar att JC fortsatt blöder, och att stora framsteg har gjorts.
– Att vända ett bolag på ett år är omöjligt. Men vad vi gjorde var att förbättra siffrorna. Det är fortfarande minussiffror, men betydligt bättre än tidigare. Vi öppnade en ny butik i Umeå med mer teknik, mer omnikanal och som underlättar jeansköp. Vi stängde även några butiker som var olönsamma, medan vi satsade på andra och gjorde dem lönsamma. Vi har sett stora omsättningsökningar jämfört med förra året.
Vad bör de nya ägarna göra nu, anser du?
– Baserat på vår första diskussion vill de investera i bolaget för att göra det lönsamt. I veckan har vi ett strategiskt möte och det ser ut som om de vet vad de ska göra.
Stefano Di Martino anser att JC är ett fantastiskt bolag med många möjligheter.
– Tyvärr har marknaden förändrats med e-handel och JC var inte tillräckligt snabbt att ställa om.
Vad gäller den svenska retailmarknaden generellt ser han stora utmaningar framgent när han jämför med andra länder.
– Hyreskostnaderna i Sverige är oproportionerliga till den business som bedrivs. Det är svårt att vara lönsam inom svensk retail.