John Henric öppnar butik och nyrekryterar
I mitten av oktober öppnar John Henric butik om cirka 55 kvadratmeter i PK-huset i Stockholm. På ytan huserade tidigare The Body Shop och butiken blir den 13:e fysiska butiken och den 5:e i Stockholmsområdet för det Malmöbaserade herrmodeföretaget.
Sedan tidigare har modemärket butiker i Täby centrum, Mall of Scandinavia, Stockholm Quality Outlet och i Sturegallerian i Stockholm.
– Det var längesen sedan vi satsade på fysisk handel och butik i Sverige. Vi har också noterat en ökande efterfrågan från kunder i Stockholm innerstad, det syns både i butik och online. Butiken i Sturegallerian fungerar mycket bra med många spontankunder och bra flöden. För och för oss är det inget problem, snarare tvärtom, att butikerna ligger nära varandra geografiskt, säger John Ekström, vd till Habit och lägger till att även i Göteborg och Malmö så är det nära mellan butikerna men att kundklientelet trots det är väldigt olikt.
Förutom satsning på ny fysiska butik så har modeföretaget omstrukturerat inom bolaget på personalsidan. Till posten som ansvarig för e-handeln har John Henric rekryterat Hanny Edblom. Därtill har ägarna tagit över all design och produktutveckling själva och så har Linnéa Laine klivit in i rollen som inköpsansvarig.
Hon har rekryterats internt och har arbetet på butikssidan i modebolaget de senaste fem åren. Hon var tidigare butikschef i butiken på Väla och under studietiden har hon också arbetat i Stockholmsbutikerna.
- Linnéa Laine har ovärderlig kompetens och har genom årens lopp varit ett väldigt viktigt bollplank för oss då hon kommit nära slutkunden och kan ge snabb feedback på produkterna. Den kompetensen tar hon nu med sig in på designavdelningen. Omstruktureringen i bolaget gör också att vi har lättare att fokusera på produkten istället för att sköta de administrativa och dagliga ruljansen.
John Ekström säger att de senaste fyra månaderna har tillväxten i jämförbara butiker ökat och försäljning når över budget. Bolaget närmar sig rekordsiffror. Förutom att John Ekström menar att bolaget visar att man kan sälja riktigt bra i fysisk butik så väntar även en extra satsning på webbutiken.
-- Många ser oss som ett e-handelsbolag vilket är lite märkligt men egentligen har vi inte satsat så mycket där ännu. Dock tror jag att vi har produkter som lämpar sig väl i just e-handeln och vi når kunder genom att aktivt satsa på sökordsoptimering och på sociala medier som framförallt Instagram. Brett och unikt sortiment av accessoarer kan fungera som bra instegsprodukter. Många kunder kommer tillbaka efter att exempelvis ha köpt en specifik fluga för att sedan köpa en skjorta.
John Ekström säger att företagets e-handeln nu fått sitt genombrott i USA och England och växer nu mycket fort. Omsättningen globalt online väntas vara samma som fysisk handel redan om tre år då företaget siktar på att nå 100 miljoner i omsättning.
John Henric når enligt John Ekström en omsättning i år på 60 miljoner kronor och tillväxten ska ske genom att växa i e-handeln men även genom att etablera fler fysiska butiker runt om i världen från start 2019 eller 2020.
John Henric har 12 butiker, 11 i Sverige och 1 i Köpenhamn, samt webbutik.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.