Tapp i klädhandeln - tillväxt i skohandeln
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikernas e-handel inräknad, minskade med 1,4 procent i augusti jämfört med samma månad förra året mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Motsvarande siffra för skoförsäljningen visar en ökning under månaden med 3,1 procent.
Hittills i år har klädförsäljningen minskat med 2,3 procent för kläder och 1,2 procent för skor.
– Inte helt överraskande tappade klädhandeln i augusti. Bristen på reavaror och en höstförsäljning som inte riktigt kommit igång är förmodligen skälen. Skohandeln ökade dock glädjande med 3,1 procent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Då skohandeln är mer väderberoende och behovsstyrd triggades den igång av några dagar med regn och skolstart, konstaterar Mikael Sandström och ser även på innevarande månad med tillförsikt.
– September tycks ha börjat trevande. Klädhandeln har dessutom en stark jämförelsemånad med en tillväxt om tre procent i september förra året medan skohandeln får det ännu tuffare med en ökning i september förra året med närmare tio procent, säger Mikael Sandström.