30-åriga köpcentrumtrenden är bruten
30 år i rad har sällanköpsvaruhandeln i Sveriges köpcentrum tuffat på med kontinuerlig tillväxt. Ända sedan mätningarna inleddes i slutet på 80-talet.
Men nu är trenden bruten.
Sällanköpshandelns tillväxt backade med 2 procent 2017 enligt siffror från HUI Research som i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers tagit fram en uppdaterad kartläggning som fått namnet "Swedish Shopping Centre Directory”.
Men det finns ljus i mörkert. Med alla branscher inkluderat, det vill säga restaurang, service med mera, ökar faktiskt tillväxten i köpcentrum med 0,3 procent, motsvarande cirka en halv miljard kronor.
Lokomotivet för tillväxten är istället Sveriges 139 handelsplatsområden, tillsammans med nätet.
Handelsområdenas totala omsättningsutveckling var 4,3 procent 2017.Totalt snurrar Sveriges handelsplatsområden cirka 148 miljarder vilket innebär ett plus på 6 miljarder 2017.
– Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.
HUI researchs analytiker Sophie Nilsonne och konsulten Tobias Rönnberg presenterade siffrorna för försäljning i köpcentrum och i handelsområden under torsdagens seminarium Köpcentrum och butiker 2018 på Grand Hotel i Stockholm.