H&M tar klädvårdskoncept till Norge
H&M har investerat i verksamheten Repairable, grundat av Ingvill Kerob, och lanserat det egna konceptet Take Care i Norge.
Habit har tidigare skrivit om Take Care som består av produkter, vägledning och tjänster som är tänkta att hjälpa kunder att fräscha upp, reparera och göra om kläder, skor och accessoarer.
Den nya tjänsten och produkterna lanserades i slutet av september med en pop up i H&M:s butik på Bogstadveien i Oslo som pågick mellan 26 september och 3 oktober. Därefter ska butiken fungera som en inlämningshub när kunder vill få plagg och skor lagade via tjänsten Repairable. Initialt testas projektet under sex månader och samma tjänst tillhandahållas även i nya butiken på Karl Johansgate. Ambitionen är att förlänga samarbetet efter provperioden.
Ingvill Kerobs tjänst Repairable är en digital tjänst som länkar samman skräddare och skomakare och tjänsten har fasta och förhandsbestämda priser på de lagningar som görs.
Modekoncernen delar in konceptet Take Care i tre delar; produkter, tjänster och vägledning. I projketet finns produkter som tvättpåsar, tvättmedel och skovårdsprodukter och i butiken finns en hub om hur man tar hand om kläder och skor.
Norge är den tredje marknaden efter Frankrike och Tyskland där H&M lanserar Take Care.