VRG tvärnitade under fjärde kvartalet
Under fjärde kvartalet, juni till augusti, minskade nettoomsättningen till 245,6 miljoner kronor (250,7).
Den jämförbara försäljningen minskade med 4 procent. Resultat efter skatt uppgick till -6,1 miljoner kronor (14,6).
I rapporten skriver bolaget att utvecklingen inom affärsområdet skor utvecklas sämre och försäljningen inom affärsområde backade med 12 procent i jämförbara enheter under fjärde kvartalet medan affärsområdet väskor och accessoarer bedöms ha en god utveckling.
Men även inom affärsområdet väskor och accessoarer, där kedjorna Accent och Morris ingår, backade försäljningen under fjärde kvartalet med 2 procent.
Det är också med anledning av den tröga utvecklingen inom skor som koncern tagit beslutet att stänga 10 butiker för Rizzo. Varumärket lever dock kvar digitalt och i de färre, större enheterna.
Av koncernens totala försäljning under kvartalet svarade Sverige för 62 procent (65) och Norge för 38 procent (35).
Det egna varumärkena, Don Donna, Handskmakaren, A-TO-B och Rizzo, ska utvecklas vidare och i rapporten skriver bolaget att "För att öka modegraden i vårt erbjudande och för att nå ut till nya kunder ingår vi regelmässigt samarbeten med andra starka varumärken".
Därtill satsar bolaget att växa och vässa utbudet och kommunikationen digitalt .
Koncernens nettoomsättning för helåret, september 2017 till augusti 2018, uppgick till 886,0 miljoner (879,3) vilket var en en ökning med 6,7 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 1 procent och resultat efter skatt minskade och uppgick till 2,1 miljoner kronor (3,7).