Årets Inredningskoncept till barnklädeskedja
Polarn O. Pyret kan numera stoltsera med titeln Årets Inredningskoncept. De övriga finalisterna i kategorin var Caliroots och Arket.
Vinnarkonceptet har hittills rullats ut i tolv butiker. Butiken som var allra först med det nya konceptet var kedjans flaggskepp på Hamngatan i Stockholm som öppnade i mars i år.
Juryn pekar framför allt på konceptets tydlighet och enkelhet som underlättar både för kunder och personal, lekfulla detaljer, genomtänkta inredningsgrepp och kommunikationslösningar. Helheten blir en miljö och ett uttryck som varumärket och produkterna landar väl i.
Till grund för det nya konceptet gjordes en noggrann kartläggning.
– Vi genomförde en stor varumärkesundersökning hos vår målgrupp som är föräldrar med barn från noll till tio år – i Norge, Sverige och Danmark. Tanken var att vi ville få en bättre förståelse för vad dagens konsument tycker är viktigt. Dessa insikter tog vi med i förändringsarbetet, säger Petra Stenecker, företagets marknads- och e-handelschef, till Habit i en kommentar.
Läs mer om Polarn O. Pyrets nya koncept i nästa nummer av Habit som kommer ut 19 november.
Juryns motivering:
För ett välgjort och distinkt koncept som vitaliserar varumärkets kärnvärden i en kundvänlig och lättorienterad miljö där köpresan stimuleras och förenklas. Genomtänkta inredningsgrepp och tilldragande exponeringar träffar mitt i prick. Ett koncept som bevisar den fysiska butikens oslagbara attraktionskraft.
Finalister:
Caliroots, Göteborg
Polarn O. Pyret
Arket
Jury:
Stina Moraeus, TEA
Charlotte Nordén, Cellbes
Emma Pettersson, Patriksson Communication
Lars Jurland, Nitton93
Kajsa Åström, Habit
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.