Prisregn över Årets Denimleverantör
Neuw Denim är svenskt modes vassaste leverantör inom jeanssegmentet. Det stod klart under torsdagskvällen då varumärket fick ta emot pris på Operaterrassens scen i Stockholm.
Varumärket har sina rötter i Sverige och Australien och grundades av bland andra bröderna Filip och Pär Lundqvist. Företaget har sedan starten för snart tio år sedan haft en enorm framgång både i Sverige och globalt. Förhoppningen är att den fortsätter samt intensifieras då nya bolag är på gång att startas i Japan och Storbritannien. I dag säljs Neuw på 19 marknader. Filip Lundqvist är vd för det svenska bolaget medan Pär Lundqvist, som är varumärkets designer, har Melbourne i Australien som bas.
Kvalitet är företagets främsta ledord, vilket ägarna vägrar kompromissa med. Det gäller även design. Företaget vurmar även för butikerna och dess personal som är den viktigaste försäljningskanalen.
– Vi inspireras av hantverket, skrädderiet och tar det bästa från jeansarvet in i 2000-talet. Vi försöker hela tiden utmana oss själva och vara progressiva, säger Filip Lundqvist i en intervju i Habit.
Artikeln publiceras i nästa nummer av Habit som kommer ut 19 november.
Juryns motivering:
Passionerat och varsamt förenar vinnaren arv, hantverk, design och kvalitet och tar denimmodet in i samtiden och framtiden. Resultatet blir en produkt älskad av såväl återförsäljare som bärare parallellt med global kommersiell framgång.
Finalister:
J. Lindeberg
Neuw Denim
Adnym Atelier
Jury:
Viktor Fredbäck, Fredbäck & Friends
Magnus Senke, Senke Fashion AB
Erik Sackari, Finlayson
Thomas Lundberg, Calik
Kajsa Åström, Habit
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.