Modeexportpris till Fjällräven
Fjällräven var nominerat i kategorin Årets Modeexportpris tillsammans med sko- och accessoarvarumärket ATP Atelier och klädföretaget Totême. Fjällräven kammade hem priset för att ha lyckats växa globalt tack vare sin tidlösa design och sina klassiker, enligt juryn. Den framhäver också företagets tydliga hållbarhetsfokus och de uppmärksammade event som lockar deltagare från över 90 länder – satsningar som bidrar till att Fjällräven är ett eftertraktat och växande varumärke i världen. USA är den marknad som växer mest.
Juryns motivering:
Med en stabil tillväxt och en expansiv exportstrategi är detta varumärke en eftertraktad aktör på såväl mogna som nya internationella marknader. Genom att ständigt vara aktuell och samtidigt tidlös har varumärket vunnit stark bärkraft hos en bred kundgrupp världen över.
Finalister:
Totême
ATP Atelier
Fjällräven
Jury:
Linda Bradley, Diamond
Cecilia Tall, Teko
Helen Rönnholm, Business Sweden
Sofia Siewertz, Habit
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.