Handlarna tror på julen
Handlarnas tro på framtiden har varierat under året och särskilt under de senaste månaderna. Men inför den köptunga sista perioden av året är handlarna nu genomgående optimistiska, det framgår av den senaste Handelsbarometern från Svensk Handel.
Handlarna har både julen och Black Friday att se fram emot.
Det är framförallt sällanköpshandeln som ser positivt på framtiden, där ökade tron med hela 14 enheter från förra månaden. Dagligvaruhandeln som haft en genomgående högre tro under året ökade med 1,9 enheter och, totalt ökade tron med 7,9 enheter. E-handlarnas tro på framtiden, som legat över de fysiska butikerna hela året ökade med 3,3 enheter.
– Handeln står inför årets viktigaste försäljningsperiod som kulminerar i julhandeln. Med tanke på den tuffa konkurrenssituation som råder i handeln är en god julhandel avgörande för många handlares lönsamhet, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Förväntningarna för den egna butiken ligger fortsatt över förväntningarna på handeln i stort men för ovanlighetens skull ökade tron på andras butiker mer, den här gången med 7,9 enheter att jämföra med 1,2 enheter för den egna butiken.