Laddar för största handelsdagen någonsin
Nedräkningen har börjat och Svensk Handels senaste undersökning indikerar att Black friday kommer att slå nya rekord. Årets köpfest beräknas snurra mellan 6,3 och 6,8 miljarder kronor, jämfört med förra årets 5,3.
Undersökningar pekar också på att fyra av tio handlare planerar att genomföra någon form av kampanj, en ökning med 30 procent jämfört med 2017.
Nätets ledande modebutik Zalando har också förberett sig länge inför shoppinghögtiden. 2017 slog näthandeln rekord med över 2 000 beställningar per minut under de högsta topparna. Försäljningen fyrdubblades jämfört med en vanlig dag. Mot bakgrund av den erfarenheten deltar Zalando på alla 17 marknader i år.
Tekniksupporten är rustad och består av över 200 personer – samtidigt har logistiksidan vässats rejält.
– Varje liten process och varje litet steg måste passa perfekt ihop, så att vi kan uppfylla kundernas förväntningar. Därför har vi investerat i vår intralogistik med exempelvis ytterligare plockningsstationer och sorterare, säger Moritz Hahn, vice vd för affärsverksamheten på Zalando.
Bland de som satsar hårdast återfinns Elgiganten. I fjol omsatte hemelektronikjätten produkter för 511 miljoner kronor och webbplatsen noterade 1,6 miljoner kundbesök under ett dygn.
De senaste veckornas trafiksiffror visar, enligt butiken, att intresset för årets köpfest är tre gånger så stort jämfört med samma period förra året.
– Årets Black friday kommer att bli den största någonsin, men vi står väl förberedda att ta hand om alla kunder, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Konkurrenten Media Markt har i sin tur planerat för en veckolång Black friday-satsning, detta för tredje gången i följd. Förberedelserna har enligt företaget pågått i månader.
– Black friday har vuxit sig större och större de senaste åren och 2018 kommer inte att bli något undantag, vi ser fram emot nya rekord i år, säger Henrik Hedlund, Head of Sales, på Media markt.