23948sdkhjf

Ökad försäljning men kraftigt försämrat resultat för Boozt

E-handlaren påverkades negativt av ökade marknadsföringsinsatser och förluster i nya fysiska butiken i Köpenhamn.

Nettoomsättning under årets tredje kvartal, juli till september, uppgick till 625 miljoner kronor (454,9) vilket var en ökning med 37,4 procent. 

Den justerade rörelsemarginalen minskade med 1,2 procentenheter till -4,0 procent och rörelseresultatet landade på -28,8 miljoner jämfört med -11,8 miljoner för samma period i fjol. Resultatet försämrades till - 22,7 miljoner jämfört med -12,4 för tredje kvartalet i fjol.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades. Rörelseresultatets negativa utveckling under kvartalet drevs av den lägre bruttomarginalen och att förlusterna i den nya fysiska Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat, vilket endast delvis uppvägdes av hävstångseffekten i nyckeltalen för andelen rörelsekostnader, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i en kommentar.

E-handlaren bibehåller tillväxtmålet om 36 procent för helåret förväntar att den justerade rörelsemarginalen kommer att ligga i intervallet 1,5 procent till 2 procent.

Dock ser bolaget stora möjligheter och avancemang för outletkonceptet Booztlet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073