Kunderna valde bort köpcentrumen
Att Black Friday tar allt större plats i svenska köpkalendrar är inget nytt och i år ökade den än mer än tidigare. Men det är framförallt på nätet som köpen tar fart, i köpcentrumen backade besöksantalet med nära tre procent i jämförelse med året innan enligt en rapport framtagen av HUI Research och Viametrics.
Men även om försäljningen minskade var det fortfarande fler som handlade i fysiska butiker än en vanlig fredag.
– Trots att besöksflödena backade i år är Black Friday fortfarande en av årets mest intensiva dagar och besöksflödena var mer än 50 procent högre än under en vanlig fredag, säger Patrik Elfwing, vd Viametrics i en kommentar.
Den svenska trenden med minskade besök i den fysiska handeln är dock inte global. I USA, Black Fridays ursprungsland ökade försäljningen under helgen med hela fem procent i jämförelse med året innan enligt branschorganisationen International Council of Shopping Centers. Det förklaras dock till viss del med att amerikanerna i stor utsträckning är på resande fot under Thanksgiving-helgen, något som gynnar köpcentrumen.