23948sdkhjf

De lanserar virtuellt provrum

3D-pionjärerna och modevisionärerna Atacac tar ännu ett digitalt kliv.

Jimmy Herdberg och Rickard Lindqvist, som är grundarna till Atacac, ligger i framkant vad gäller nya sätt att driva ett modevarumärke. För det vann de Habits Årets Nykomling på branschgalan i november.  

Vad betyder utmärkelsen?

– Det är väldigt roligt och en bekräftelse för oss att vi är något på spåren, säger Rickard Lindqvist, designer och grundare av Atacac tillsammans med Jimmy Herdberg.

Vad är ni mest stolta över sedan starten för snart tre år sedan?

– Att vi har byggt upp vår egen produktionsanläggning, att vi tillverkar kläder med vinst, att allt funkar hela vägen; från design till tillverkning. Vi är också stolta över att vi lyckas med fotorealistiska 3D-renderingar av plagg som inte är producerade.

Hur summerar du 2018?

– Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet och fler och fler externa uppdragsgivare. Nu tar vi ett krafttag för att sälja våra egna plagg, vilket vi har gjort i alldeles för liten utsträckning. Det är vår nästa utmaning.

Vad har ni på gång nästa år?

– Vi räknar med att lansera ett virtuellt provrum online under första halvåret. Sedan har vi flera roliga samarbetsprojekt på gång som ännu inte är officiella.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084