Utmanar modeindustrins hållbarhetsstandard
Lisa Bergstrand är grundare och kreativ chef för splitternya varumärket A New Sweden Norrfjärden. Med varumärket vill hon visa att det går att producera kläder i Sverige framtagna av lokala kvaliteter.
Första plagg ut är en tröja av klassiskt sweatshirtsnitt, A New Swedens Jämtland Sweatshirt, som tillverkad av särskilt framtagen jersey som gjorts av tunnstickad svensk ull.
Färgen är naturligt grå, en kombination svart och vita får, och ullen är inte behandlad med kemiska tvättar som till exempel “superwash”, som är en plast- eller klorbeläggning som gör att ullen kan tvättas varmare i tvättmaskin.
- Efter 15 års arbete inom modeindustrin har jag inte hittat ett enda varumärke som går tillräckligt långt i sin definition av hållbarhet. Jag ville jobba med kläder som kompromisslöst gjorts på rätt sätt, så jag bestämde mig för att göra det själv, säger Lisa Bergstrand i ett pressmeddelande.
När Habit når Lisa Bergstrand på telefon i just Norrfjärden utanför Piteå så berättar hon att tankarna på att starta eget hållbart varumärke funnits en längre tid och att hon arbetat med A New Sweden Norrfjärden under det senaste ett och halvt år parallellt med uppdrag för andra modemärken.
Att välja naturliga och lokalt producerade material är grunden i varumärket och hon tittade på bland annat Tencel och lyocell, som hon menar inte är så miljövänliga som man ofta låter påskina, innan hon bestämde sig för att satsa på ull.
Till den första upplagan valde hon istället att använda 300 kilo jämtländsk ull som är del av 1 500 ton av svensk ull som annars förstörs årligen.
Inga syntetiska material används i någon del av processen och ullen i plagget har inte behandlats med kemiska tvättar.
Hon besökte personligen många fårbönder och valde ut de tre jämtländska gårdarna där ullen kommer ifrån. Gårdarna uppfyller enligt Lisa Bergstrand standarden för ekologisk certifiering.
Lisa Bergstrand är utbildad inom mönsterkonstruktion och design i Sverige, vid Väddö folkhögskola och Tillskärarakademin i Stockholm, och därtill har hon studerat modedesign i Milano och Paris.
Under åren i Paris designade hon för bland andra Saint Laurent, Givenchy, Céline, Adam Kimmel och på hemmaplan har hon arbetat för bland andra Polarn o. Pyret och House of Dagmar.
- Med lanseringen av A New Sweden vill jag utmana modeindustrins hållbarhetsstandard genom att bygga en helt transparent produktionskedja. Helst ska alla steg i material- och tillverkningsprocessen ske i Sverige men garnet till de första plaggen spinns dock i Italien av den enkla anledningen att processen inte är tillgänglig i Sverige. Plaggen sys dock i Göteborg, säger Lisa Bergstrand.
I stället för att göra en kollektion varje säsong fokuserar A New Sweden på en uppsättning av ett plagg per år och i en modell som inte försvinner ur modet.
I början av februari, den 1 till 4 februari, och i samklang med visningsveckan ska Lisa Bergstrand ha en pop up-yta på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm för att presentera märket.
Försäljning ska ske via den egna sajten och ett litet antal plagg kommer också att finnas tillgängliga för utvalda partner i Sverige och Europa.
Den första upplagan är begränsad till 150 plagg. Hon siktar på att ta fram ett plagg per år och arbetar nu med en vindjacka i ull som är vind och vattenavisande.