23948sdkhjf

Utmanande år för Fenix outdoor

Nya butiker, digitala lösningar och omnikanallösningar väntar friluftsbolaget 2019, enligt bolagets bokslutskommuniké.

I bokslutskommunikén uppger bolaget att utmanande väder, med kort vår och mild höst, påverkat inte minst affärsområdet Frilufts,där butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta, Globetrotter och Friluftsland ingår, som dock på årsbasis visar en ökad försäljning.

Under fjärde kvartalet minskade dock försäljning och vinst för affärsområdet.

I rapporten skriver bolaget att Naturkompaniets svenska försäljning återhämtade sig under fjärde kvartalet och ökade i lokal valuta på årsbasis.

Under 2019 ska bolaget öppna 8 till 12 nya butiker för Fjällräven i Nordamerika, där tillväxten för friluftsbolaget är väldigt god, och 5 nya mindre butiker för Globetrotter i Tyskland.

Därtill satsar bolaget på att lansera nya digitala plattformar och presentera kombinerade butiks- och digitala koncept. Bolaget har ett nytt logistikcenter i Ludwigslust som snart ska vara uppe i full kapacitet och därmed räknar bolaget att servicen till digitala kunder ska bli ännu bättre.

Fenix Outdoors resultat efter skatt uppgick till 9,1 miljoner euro(10,5) för det fjärde kvartalet 2018. Rörelseresultatet blev 12,6 miljoner euro (14,8), och resultatet före skatt uppgick till 12,1 miljoner euro (15). Intäkterna ökade med 4,5 procent till 141 miljoner euro (135).

Resultatet per aktie uppgick till 0:67 euro (0:78). Styrelsen föreslår dessutom återköp av egna aktier om upp till 700.000 B-aktier.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125