Snö fick fart på skoförsäljningen
Försäljningen i skohandeln ökade i januari med 10,5 procent mätt i jämförbara fysiska butiker med tillhörande e-handel och i löpande priser, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.
Motsvarande siffra för klädhandeln visar en försäljningsminskning med 1,0 procent i januari jämfört med samma månad förra året.
– Efter att ha tappat 10 procent i januari förra året tog skohandeln igen nedgången och ökade med 10,5 procent. Snön i januari är den främsta anledningen till den starka uppgången, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil och konstaterar att skohandeln är en av de mest väderberoende branscherna.
Att försäljningen i klädhandeln backade ska enligt branschorganisationen ses i ljuset av att januari traditionellt är en reamånad med små marginaler.
– Det är först i mars, som är den första månaden för vårmodet, som försäljningen blir riktigt intressant. Februari är ju årets minsta försäljningsmånad, fortfarande kvar i vinterns grepp och i väntan på vårens intåg,säger Mikael Sandström.