23948sdkhjf

Barnklädeskedja upplevs mest grön

Polarn O. Pyret kammade hem utmärkelse för nionde året i rad.

För elfte året i rad har strategikonsultfirman Differ plockat fram vinnare i nio branscher, apotek, bank, bilar, dagligvaruhandeln, el, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport, i undersökningen Sveriges Grönaste Varumärke.

I kategorin kläder kammade barnklädeskedjan Polarn O. Pyret för nionde året i rad hem utnämningen Sveriges Grönaste Varumärke. Dessutom lyckas Polarn O. Pyret utöka sin ledning till andraplatsen där Åhléns landade tätt följt av Lindex, Indiska, Kappahl och H&M på sjätte plats. 

— Polarn O. Pyrets kunder är extra fokuserade på hållbarhet vilket gör det till ett av våra absolut viktigaste fokusområden. För att hjälpa kunden att göra grönare val guidar vi kunden via plaggen med hjälp av vår märkning som visar om ett plagg är mer hållbart och varför det är det. Utöver kommunikation på plaggen jobbar vi även mycket med guidande innehåll som vi lyfter i olika kanaler. Och våra experter i butiken hjälper också till att göra grönare val såklart, säger Petra Stenecker, marknads- och e-handelsdirektör hos Polarn O. Pyret.

Undersöknings resultat visar att konsumenter ställer allt högre krav på ett aktivt hållbarhetsarbete bland företag  och att upplevd grönhet spelar en avgörande roll vid köpbeslutet. Samtidigt uppger knappt hälften att det är svårt att göra gröna val. I kommentarerna framkommer att konsumenter upplever det mycket svårt att göra gröna val inom kategorin kläder.

Att grön- och miljömärka kläderna tydligare skulle hjälpa att göra grönare val menar konsumenterna men samtidigt framgår att branscherna Kläder och Bank sticker dock ut då grönhet inte påverkar köpbeslut i lika hög utsträckning som i andra branscher.

Konsumenterna tycker att företagen ska ha fokus på återvinning och minskade utsläpp men även titta på materialval och förpackningar.

Totalvinnare blev Ica som med högst genomsnittspoäng för första gången korades till Sveriges Grönaste Varumärke för upplevd miljövänlighet av samtliga undersökta varumärken. Ica vinner före SJ, Coop, Tesla och God El. När konsumenten får välja fritt vinner Coops Änglamark och på listan över de fem härrör samtliga varumärken på topplistan tillhör livsmedelsbranschen; förutom Coops Änglamark även Grumme, Coop, Lantmännen och Kung Markatta.

Underlaget bygger på att drygt 1 000 personer i åldrarna 15till 75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet samt gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher.  Här finns hela rapporten.

Varumärkena i kategorin kläder

Polarn O. Pyret

Åhléns

Lindex

Indiska

Kappahl

H&M

Dressmann

MQ

Cubus

Ellos

Monki

Vero Moda

Nelly 

Brothers

Gina Tricot

Zara

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109