Hallå där Lotta Eriksson…
Det nya priset Årets Kundddrivna Ledarskap delas ut en ledare för ett svenskt företag inom mode, skor och/eller accessoarer som arbetar tydligt och framgångsrikt med att skapa en kundupplevelse som håller hög och jämn nivå genom hela kedjan – alla dagar i veckan. Priset delas ut under Habit Modegalan som äger rum på Grand Hôtel i Stockholm den 3 december.
Varför vill ni skapa kategorin Årets kunddrivna ledarskap?
– Vi på Daymaker är helt övertygade om att det är ledarnas ansvar att skapa den bästa kundupplevelsen. Det kan omöjligt bara vara en enskild säljares ansvar. Som med allt annat man vill bli bäst på måste man ha en tydlig målbild och ledaren måste också förmedla det till alla, även de som inte direkt möter kunderna. Ledarna behöver coacha, träna och utveckla sitt team i just detta.
Varför är kundmötet så viktigt?
– Vi vet att varje kundmöte spelar roll och är avgörande för hur kunderna upplever ett företag. Det betyder att upplevelsen av ett varumärke kan påverkas av ett enskilt möte. Därför behöver alla kundmöten vara viktiga och bra; 100 av 100.
Vad kännetecknar ledare som har kunden i fokus?
– De får in kundfokus, utifrån och in, i allt de gör. I alla beslut, i allt vi säger och skriver, i det vi följer upp och ger feed-back på är utifrån kundens perspektiv.
De är ledare som också har en tydlig kunskap om vad som är viktigt för deras kunder och det vet de genom externa kundundersökningar men också genom de medarbetare som faktiskt möter kund. Dessa ledare lyckas förmedla en tydlig målbild ur ett kundperspektiv och arbetar efter hur vad ska våra kunder känna/uppleva hos oss, de skapar förutsättningar för de som möter kund och tränar på att bli riktigt bra.
Är modebranschen generellt dålig på kundmötet?
– Jag tror att modebranschen skulle kunna dra nytta av att titta på andra branscher och aktörer också. Det skulle skapa perspektiv. Det kan vara att dra lärdomar om hur företag inom elektronikbranschen, mäklare eller ett hotell arbetar med kundmötet. Det viktigaste när det kommer till att göra förändringar som också märks snabbt för kunden och är hållbart över tid är ledare som ”håller i” och jobbar på. Det vi mäter, följer upp och tränar på – det är också det vi blir bäst på.
För att vinna ledarskapspriset ska personen ha tydliga mål för hur kunden ska uppleva företaget, prioritera kundmötet högt i företaget ochmdet ska också vara väl synligt för kunden. Personen ska ha engagerat hela företaget i arbetet med att skapa den bästa kundupplevelsen och ska ha engagerat samtliga medarbetare att ta ansvar för kundmötet och kundupplevelsen. Arbetet ska uppvisa goda resultat i kundmätningar.
I juryn för Årets kunddrivna ledarskap sitter
Lotta Eriksson, Daymaker
Inger Efraimsdotter, Rött
Anton Granlund, Slashten
Fredrik Ågren, KS Scandinavia AB
Juryordförande: Freddy Bustos, Habit Sko & Mode
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Modegalan.