23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln

Modeåret i e-handeln inleddes med tvåsiffrig ökning.

Tillväxten i e-modehandeln landade på 13 procent under första kvartalet 2019 enligt e-barometern från Postnord i samarbete Svensk Digital Handel och HUI Research.

”Att e-handla kläder har blivit mycket vanligt i många konsumentgrupper och modekedjorna befinner sig i ett kritiskt skede av den digitala omställningen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-handeln när det handlar om mode ligger på 1 099 kronor vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter som landar på 951 kronor.

Alltjämt handlar den svenska modekonsumenterna helst från Storbritannien, Tyskland och Kina.

Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på 10 dagar vilket inte hindrar 34 procent att återkomma till den butiken de tidigare handlat i från.

Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter har oftast med att göra med att varan inte finns i Sverige men också att priset var lägre eller att utbudet var större.

Sporthandeln hade en tillväxt om 12 procent i e-handeln under kvartalet, lägre än förväntat, och i rapporten konstateras att dåligt med snö slog mot sporthandeln. I sporthandeln ligger snittköpet på 1 239 kronor i Sverige och i princip samma belopp för utlandshandlade varor. 33 procent av kunderna återkommer till den butik de tidigare handlat i från och när det kommer till att varför kunder väljer att handla från utländska sajter så är det oftast på grund av priset.

”Branschen närmar sig stadigt den brytpunkt där all tillväxt sker på nätet, samtidigt som nya koncept växer fram i den fysiska handeln”, konstateras i rapporten och som ett fysisk exempel ger Postnord SGN Sports nya Bike Nation och ett annat är att Intersport nyligen introducerarade ”omnikanallabb” i fysisk butik där kunderna ska kunna prova nätbeställda varor, returnera eller byta varorna omedelbart samt beställa hemleverans.

Rapportens tema är hållbarhet och här konstateras att hållbarhet ger konkurrensfördelar. Tre av fyra uppger att de gör medvetna val när de e-handlar och fyra av tio försöker att alltid eller ofta välja aktivt. För e-handelskunderna är det allra viktigast med hållbarhet när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

”Inom exempelvis modehandeln har man länge arbetat med att ta fram olika märkningar som ska göra det lättare för konsumenten att välja hållbara alternativ”, skriver Postnord i rapporten. I rapporten framgår att e-handeln ger goda möjligheter för modeföretagen när konsumenterna kräver mer transparens och i rapporten lyfts Filippa K och H&M fram för att företagen redovisar exempelvis i vilken fabrik som ett visst plagg tillverkats. Hållbarheten slår också igenom på leverans och hållbarhet och och tre av fyra konsumenter uppger att de skulle kunna betala mer för mer hållbara leveranser.

Av de tillfrågade i rapporten uppger 33 procent att det är mycket viktigt att modevaror som köps på nätet är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn till miljö, människor, djur och 44 procent tycker att det är ganska viktigt.

Inte oväntat växer mobilen som nav i köpupplevelsen och inköp och i rapporten framgår att nära hälften, 49 procent, av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Andelen som handlar med mobilen har nästan fördubblats på bara tre år, ett skifte som medför utmaningar för e-handlarna vad gäller att anpassa kommunikation, sajt och betalningslösningar.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 15 procent under årets första kvartal och därmed inleddes e-handelsåret enligt rapporten väl.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093