Hannah och Amandas bolag dippar
Det blev ett stort dip för Hannah Widell och Amanda Schulmans mediebolag Perfect Day när bokslutet för 2018 kom. Omsättningen sjönk med närmare 40 procent och landade på 41 miljoner kronor (64,6 miljoner kronor). Det är dessutom första gången sedan start man redovisar en förlust, på 2,2 miljoner kronor, skriver Brakeit.
Enligt nyhetssajten har Perfect Day drabbats av avhopp och tidigare personal har kritiserat deras ledarstil.
En förklaring till tappet är att man aldrig lyckades att få satsningen på skönhetssalonger att lyfta. 15 frisörer tvingades sluta under fjolåret och senare beslutades att helt lägga ner satsningen. Men värt att notera är att i detta bokslut ingår inte förlusterna från skönhetssalongerna som ägs till 39,5 procent via ett extern bolag. Det inte räknats in i Perfect Medias omsättning och resultat.
Hannah Widell till Brakeit under torsdagen om omsättningsnedgången och förlusten: ”Det är rätt enkelt egentligen. Jag och Amanda jobbade med vår startup förra året men nu är vi tillbaka och nu går det jättebra för Perfect Day. Att vi växer så snabbt är också ett tecken på att poddmarknaden har lyft. Det visar ju inte minst Spotifys stora intresse vilket är superkul”.
Vd, Karolina Roslund, ger en liknande bild av orsakerna till det svaga bokslutet: ”Hannah och Amanda lade sitt fokus på de andra bolagen och det drabbade vår kärnverksamhet. Skönhetssalongerna var en felsatsning som vi nu håller på att lägga ner”, säger hon och fortsätter:
”Jag kom in som vd i november för att vända verksamheten och det är precis det vi håller på att göra nu. Första halvåret i år gjorde vi vinst och det ska vi göra för hela 2019 också”.