Så mycket ökade e-modehandeln
Försäljningen av kläder och skor i e-handeln ökade med 12 procent under andra kvartalet, enligt e-barometern som tas fram av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
Därmed var utvecklingen något svagare än motsvarande kvartal i fjol då försäljningen ökade med 15 procent.
I rapporten konstaterar Postnord att ”kläder och skor alltjämt förblir den klart populäraste produktkategorin att handla på nätet. Dock har kategorin procentuellt sett minskat något mot föregående år, sett till andelen e-handelskonsumenter som svarat att de handlat i kategorin under den senaste månaden”.
En möjlig orsak kan vara ett ökat hållbarhetsfokus men minskningen betecknas dock som marginell och för många branschaktörer, inte minst stora modekedjor och e-handlare, ökar försäljningen på nätet.
Kläder och skor dominerar när det gäller varor från utlandet men för första gången på flera år tappade kategorin i popularitet och andelen utlandskonsumenter som handlat kläder och skor har minskat med 5 procentenheter sedan samma period föregående år.
En svagare krona som tillfälligt kan ha gjort köp i Sverige mer prisvärda än internationella påverka lusten att handla från utlandet.
Dock uppger 29 procent av de som handlat från utlandet att de hade handlat kläder. Det är framförallt fem länder som konkurrerar om svenskarnas köpkraft: Storbritannien, Tyskland, Kina, USA och Danmark som är en ny favorit för svenskarna att e-handla ifrån.
Under kvartalet växte den totala detaljhandeln med 13 procent och 70 procent av svenskarna e-handlade under andra kvartalet 2019 och hälften av dem, 49 procent, genomförde ett köp via en mobiltelefon.
I rapporten konstateras att andelen konsumenter som handlat direkt i mobilen fortsätter att växa och att ha en mobilanpassad sajt ses i dag som en självklar hygienfaktor. På tre år har andelen konsumenter som angett att de gjort ett e-handelsköp via en mobiltelefon ökat med hela 20 procent.