23948sdkhjf

Skohandeln växer kraftigt på nätet

11 procent av de tillfrågade konsumenterna hade handlat skor under den senaste månaden.

I e-barometern för årets andra kvartal hade modehandeln en tillväxt med 12 procent men i rapporten skriver Postnord att ”skohandeln är en delbransch som ofta hamnar i skuggan av klädhandeln”.

I rapporten konstateras att handeln med skor växer kraftigt online och i genomsnitt 11 procent av de tillfrågade under årets andra kvartal svarade att de handlat skor senaste månaden.

Detta kan jämföras med 7 procent för tre år sedan vilket innebär en andelstillväxt på 4 procentenheter.

Samtidigt är skoinköp ofta mer behovsbaserade än klädinköp vilket kan vara till fördel för skoföretagen om en lågkonjunktur är i antågande, som många bedömare tror, skriver Postnord i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086