Textil innovation prisad av Norrsken
På torsdagskvällen förärades Re:newcell Norrsken Award i samband med avslutningen på Impact Week.
Det var i våras som Norrsken listade 100 nordiska startupbolag vars affärsidé och innovationer kan få en bestående positiv inverkan på världen.
Re:newcell, som med hjälp av ny teknik tar fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial skapat av återvunna kläder, produktionsspill och textilier som råvara, var en av tio finalister till priset.
I veckan presenterade Re:newcell plagg i bland annat Circulose, som är ett naturmaterial framtaget av 100 procent recyclade plagg och textilier, på material- och tygmässan Première Vision i Paris.
Kläderna som visades upp i Paris är dock inte 100 procent återvunna utan innehållet är 30 procent återvunna jeans från konsumenter, Circulose, och 30 procent FSC-märkt skogsmassa och 40 procent ekologisk bomull.
Circulose är dock alltid 100 procent återvunnet.
I början av nästa år ska plagg av det nya materialet lanseras i butiker i samarbete med ett antal utvalda varumärken.
- Modescenen förändras alltid men branschen har aldrig riktigt gjort det. Det har alltid handlat om att odla mer bomull, pumpa mer olja eller skörda fler träd för att sälja mer av säsongens måste-ha. Under tiden återvinns mindre än 1 procent av kläderna. Det är galet. Circulose skapades med ambitionen att skifta fokus i modebranschen för att bli mer cirkulär och att dramatiskt minska påverkan mode har på miljön, säger Harald Cavalli-Björkman, head of brand för Circulose i samband med lanseringen av materialet.
Förutom Re:newcell uppmärksammades norska N2 Applied och väderprognosföretaget Ignitia under Norrsken Award.