23948sdkhjf

Hunkydory till Odd Molly

Odd Molly ska göra Hunkydory på licens och har option på att förvärva varumärket. Hunkydory relanseras till hösten 2020.

Odd Molly licensierar från och med den 2 oktober varumärket Hunkydory, grundat av Christopher och Ulrika Bjercke 1996, av den finländska ägaren av varumärket Bruk Financial Services fram till och med fjärde kvartalet 2023.

Därefter har Odd Molly option på att förvärva varumärket mot en köpeskilling som är beroende av varumärkets omsättning vid aktuell tidpunkt.

Bruk har ägt varumärket sedan i slutet av 2018 då det finländska finansbolaget gick in som finansiär av Hunkydory efter bolagets konkurs i november 2018. Konkursen var då den andra på kort tid för Hunkydory.

Odd Molly förbereder nu en relansering av märket för kommande  höst- och vinter 2020. Försäljningsstart  blir under det andra halvåret 2020 via webbutik och utvalda återförsäljare och partner. Licensen bygger på att Odd Molly erlägger en avgift baserat på varumärkets omsättning. 

I ett pressmeddelande skriver Odd Molly att ”ett omfattande förändringsarbete pågår och bolaget bedömer att Hunkydory kan integreras i verksamheten och drivas på ett effektivt sätt med stora skalfördelar och synergieffekter som följd”.

– Hunkydory har under alla år varit en kollega i branschen som vi hyst stor respekt för. Varumärket har en tydlig stil och position på marknaden. De har lyckats skapa en stark efterfrågan men, som jag ser det, inte lyckats ställa om tillräckligt snabbt när konsumentens beteende förändras. Vi ser fortsatt stor potential för varumärket och tror att vi utifrån Odd Mollys etablerade plattform kan skapa synergier och värden. Då vi frigjort kapacitet inom olika områden, genom vårt omfattande omstruktureringsarbete, ser vi att arbetet med att ta sig an en relansering av Hunkydory skulle vara fullt görbar utan att addera några betydande kostnader och därmed en stor möjlighet för bolaget att få utväxling på den starka struktur vi format, säger Jennie Högstedt Björk, vd Odd Molly i en kommentar.

I slutet av november i fjol kunde Habit i en större intervju med Maria Lundtangoch Mathias Olsteg avslöja att Hunkydory, som kort tid dessförinnan försatts i konkurs för andra gången, skulle få en nystart med en stark finansiär i ryggen. I april lämnade Maria Lundtang nysatsningen och nu står det klart att varumärket ska leva vidare genom Odd Molly istället.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07